13 november 2013

Concept verkiezingslijst GR 2014

Geacht PvdA -lid,

Onderstaand vindt u de eindconclusie van de onafhankelijke kandidaatstellingscommissie aangaande de opdracht die de ledenvergadering hen gevraagd heeft uit te voeren.

Als eerste wil het bestuur grote dank uitspreken voor de veelheid werk die hierin is gestoken en de nuance en oprechtheid waarmee de commissie haar werkzaamheden heeft verricht en het advies heeft vormgegeven.

Het bestuur kan het nu voorliggende resultaat en de redenatie die hiertoe geleid heeft ten volle onderschrijven.

Rest ons dit resultaat nu met u te delen waarmee het finale woord komt te liggen bij de ledenvergadering van 27 november 2013.

We spreken de hoop uit dat de opkomst bij deze vergadering de verrichte arbeid recht doet en daarmee ook een krachtig mandaat zal geven aan onze kandidaten.

Met vriendelijke groet,

mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

[hr]

Geacht bestuur,

Op uw verzoek hebben wij ons de afgelopen weken gebogen over de PvdA-kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014. Wij hebben dat met veel plezier gedaan en leggen met enthousiasme onderstaande ontwerp-lijst voor.

Binnen de afdeling hebben we veel ambitie en ook kwaliteit ontmoet. Onder voorwaarde van een goed en herkenbaar programma, is er werkelijk een uitstekend PvdA-team te mobiliseren voor de komende raadsperiode. Daarbij kan worden voortgebouwd op het werk dat de afgelopen jaren onder aanvoering van Jos Boetzkes is gerealiseerd. Dat werk verdient oprechte waardering.

Als commissie constateren wij echter ook dat er in de Helmondse PvdA nog veel werk aan de winkel is. Veel aandacht is nodig voor een herkenbaar profiel in de stad, in de Peel en binnen Brainport. Er is immers op het terrein van werk, wonen en welzijn veel in beweging en ook onzeker. Rode draad is een grotere verantwoordelijkheid voor het lokale bestuur – in samenwerking met buurgemeenten – voor zowel de inhoud als de middelen van het beleid.

De PvdA gaat die verantwoordelijkheid niet uit de weg. Integendeel, we zoeken hem op. Wij willen met de inzet van ons beste krachten het Helmondse stadsbestuur de komende periode mee vorm geven.

Werk aan de winkel betekent investeren in kennis, in bestuurlijke competenties, in nieuw bloed en in zowel de kracht van het team als de kracht van diversiteit. Als commissie voelen we teleurstelling over het gebrek aan vrouwelijke kandidaten; daarmee doet de afdeling zich kwaliteit tekort.

Wie stuurt richting de toekomst, moet niet vergeten in de achteruitkijkspiegel te kijken. En die spiegel leert ons dat de ambitie om voor de PvdA het beste team in de raad te krijgen, onder druk kan komen te staan als individuele ambities daarover de overhand krijgen. Dat zit natuurlijk ook opgeborgen in ons systeem, waarin geen partijen maar individuen in de gemeenteraad worden gekozen.

Met in het achterhoofd de lessen uit het verleden, en de toekomstambities op ons netvlies leggen wij u een lijst van vijftien kandidaten voor.

Het eerste deel van de lijst is – in onze ogen – een winnend team voor de PvdA in Helmond. Daarbij bevelen wij nadrukkelijk aan dat de beoogd lijsttrekker kiest voor leiderschap vanuit de fractie, in een goede verbinding naar zowel de leden van BenW (van welke kleur ook), de afdeling en bovenal alle Helmonders die ons steunen en onze steun vragen.

Het tweede deel van de lijst toont de enorme kwaliteit in kennis en ervaring die we binnen de afdeling ter beschikking hebben om dat winnend team bij te staan. Wij nodigen de leden van harte uit om deze lijst te steunen – aan hen het woord!

1. Mohammed Chahim

scoort goed op alle benodigde competenties; is een investering voor de toekomst en moet nu wat ons betreft als fractievoorzitter zowel leiding geven aan een herkenbare politieke lijn van de PvdA in de stad en de raad, als aan de broodnodige vernieuwing van de afdeling en werving van nieuw kader

2. Mirjam van der Pijl

is een echte, hard werkende teamspeler, uitstekend in staat om politieke standpunten te verwoorden en gefocust op een kwalitatief goede inbreng van de fractie op alle onderdelen van het politieke debat

3. Peter van Stiphout

analytisch sterk, in staat om niet alleen de politieke strategie te verwoorden, maar ook koers vast te houden. Verder is Peter breed inzetbaar en daarmee de perfecte sparringpartner en “rugdekking” die het werk van zijn collega’s aangenaam maakt

4. Roy Boermeester

omgevingsbewust, dienstbaar en een samenbindende kracht binnen en buiten

5. Karim Ajouaou

sterk-inhoudelijke expertise op voor de stad en de PvdA belangrijke thema’s in het sociale domein; een politiek talent dat nu echt tot wasdom moet komen

6. Neco Kaygisiz

sociaal bewogen, gedreven, uitstekende netwerker, maakt politiek tastbaar voor zijn omgeving

7. Dick Hermsen

nieuwkomer maar toch ervaren; staat vanuit z’n culturele achtergrond voor inbreng van creativiteit en diversiteit en is zo een aanvulling in het team

8. Stijn Smeulders

steun en toeverlaat in een adviesrol naar de fractie, beschikt over een uitstekend netwerk, zorgt voor herkenbare politieke thema’s in verbinding met Brabant en Den Haag

9. Antonio Nunes da Silva

sterk geëngageerd, grote expertise, nog altijd nieuwsgierig, onvermoeibaar en altijd op zoek naar de scherpte/de focus in de opdracht van de sociaal-democratie in onze stad

10. Willy Merkx

sociaal-bewogen teamspeler, maakt de betekenis van de PvdA concreet en herkenbaar in het Helmondse

11. Rob van Eekeren

staat voor de verbinding van sociaal-democratische waarden aan ambities op het terrein van duurzaamheid en de leefomgeving

12. Mea van Vugt

staat voor ruime expertise op het terrein van onderwijs en arbeidsmarkt, alsmede het concrete belang van (politieke) vorming

13. Simon Prinsen

staat voor een ruime politieke en bestuurlijke ervaring op sociaal en cultureel terrein; Zo is hij voorzitter van de Participatiecommissie voor Welzijn, Wonen en Zorg in Eindhoven, alsook van de Raad van Toezicht MEE Zuidoost-Brabant

14. Jan van der Zanden

architect van Helmonds ruimtelijke ontwikkeling in de afgelopen decennia, politiek geweten van de afdeling en krachtige communicator

15. Annegien Wijnands

ervaren politica met een groot netwerk in regio en provincie, die staat voor herkenbare, eerlijke politiek en betrokken bestuur.

De commissie heeft naast de gesprekken die gevoerd zijn met de kandidaten op de lijst ook nog gesprekken gevoerd met een vijftal andere kandidaten. Om verschillende redenen zijn deze niet op de kandidatenlijst geplaatst of hebben zij ervoor gekozen geen plaats op de lijst te nemen. Binnen de privacy van de gevoerde gesprekken past het de commissie niet openheid van zaken te geven over de hiervoor aangevoerde redenen.

Het bestuur zal deze kandidaten benaderen met de vraag of zij plaats willen nemen op de alfabetische lijst en deze lijst op zo kort mogelijke termijn aan de leden verzenden.

Wel wil de commissie benadrukken dat daar waar de commissie een plek op de kandidatenlijst voor kandidaten voor ogen had er in samenwerking met bestuur en beoogd lijsttrekker alles is geprobeerd om betreffende kandidaten voor de lijst te behouden.

Met vriendelijke groet,

Geertje Boon