De gemeenteverkiezingen zijn geweest en nu aan de slag

26 maart 2018

Beste leden van de PvdA Helmond,

We hoopten met z’n allen dat de stad op 21 maart op ons zou stemmen. Dat de stad ‘ja’ zou zeggen: dat zij zich verbonden voelen met de idealen van de PvdA en dat ze willen dat de PvdA hen vertegenwoordigt in de raad.

We hoopten dat niet alleen, er is door velen van ons ook hard aan gewerkt.
Fractie en burgerleden hebben zich de afgelopen vier jaar binnen en buiten de raad ingezet om het PvdA geluid te laten horen.

Dank daarvoor: Mohammed, Mirjam, Neco, Hans en Thom!

En de afgelopen weken is er door een aantal mensen vol enthousiasme en energie een creatieve en intensieve campagne gevoerd!

Dank daarvoor Mohammed, Nathalie, Mirjam, Hans, Thom, Bregje, Hassana, Mohamed, Duran.
Jullie kunnen met trots terugkijken op echt teamwerk!

En toen was het 22 maart en bleek:

• De stad heeft nauwelijks behoefte gevoeld om te gaan stemmen. Geen enkele gemeente in Nederland heeft zo’n laag opkomstpercentage als Helmond: 42,1%.
  • De stad stemde, tegen de trend in, best wel links. Met als uitschieter de 6 zetels voor Groen Links die daarmee de grootste partij van Helmond werd. Dat is knap en is een felicitatie waard! (Zeker als je bedenkt dat de stad bij de landelijke verkiezingen vorig jaar vooral koos voor VVD en PVV)
  • De stad wist de PvdA minder te vinden dan 4 jaar geleden. Onze partij is van 3 naar 2 zetels gegaan.

En dat is teleurstellend. Verliezen is niet leuk.
Maar het geeft ons wel een uitdaging: volgende keer gaan we winnen!

En daar gaan we nu al mee beginnen. Want winnen doe je niet even snel een week voordat de stad naar de stembus gaat. Winnen doe je met een goed team en een goede strategie.

Afgelopen donderdag 22 maart hebben de leden in de Algemene Ledenvergadering teruggekeken én vooruitgekeken. We gaan de komende raadsperiode, zoals we altijd gedaan hebben, ons sociale geluid constructief en op inhoud laten horen. GroenLinks is inmiddels begonnen aan de eerste ronde van gesprekken met de partijen.
Ook wij zijn afgelopen vrijdag op bezoek geweest en we hebben aangegeven dat we hopen op links, sociaal en groen beleid de komende vier jaar en dat we daar graag over mee willen denken.

Donderdag is door de leden aan het bestuur gevraagd om een commissie samen te stellen die zich met energie gaat richten op de toekomst.

Want er is ook goed nieuws. De Helmondse afdeling leeft!
Op de kandidatenlijst stonden 5 níeuwe talenten bij de eerste 10.
En afgelopen donderdag zijn er 3 frisse nieuwe bestuursleden toegetreden tot het bestuur.

De komende maanden zullen de meeste oude bestuursleden terugtreden, zodat er met nieuw elan, nieuwe energie én nieuwe ideeën gebouwd kan gaan worden aan een partij die deel uitmaakt van de stad en een partij waar de stad deel van uit wil maken.

Het bestuur roept mensen die de energie voelen om hieraan mee te doen, op om zich te melden. Dat kan via een mail naar mij: annegien@hotmail.com.
Rest mij nog om namens het bestuur dank uit te spreken aan Mirjam en Neco die zich in de raad namens de PvdA hebben ingezet voor een sociaal democratisch Helmond!

En we wensen Mohammed en Nathalie heel veel succes in de komende raadsperiode!

Annegien Wijnands
Voorzitter PvdA Helmond