28 januari 2014

Helmond krijgt rechtse regering

De kogel ging relatief snel door de kerk, het CDA kiest voor een rechtse coalitie met de VVD, de SDHOH, Helmondse Belangen en D66. Opvallend? Ligt eraan hoe je het bekijkt.

Door de gefragmenteerde verkiezingsuitslag is de – eigenlijk wenselijke – 3-partijencoalitie niet mogelijk. De 3 grootste partijen van Helmond behaalden samen namelijk maar 18 zetels, één te weinig voor de benodigde meerderheid in de Helmondse gemeenteraad. Geen optie dus. In de categorie ‘coalitie met 4 partijen’ waren er ook niet veel smaken beschikbaar. Het CDA, de PvdA en de VVD dienden dan over links of rechts met een extra partij (bijvoorbeeld D66 of GroenLinks) een coalitie te vormen. Omdat het CDA en de VVD blijkbaar niet vonden dat de PvdA ‘regierungsfähig’ is, werden er al snel twee varianten met 5 partijen onderzocht. Een over links met Helder Helmond, SP en GroenLinks en een over rechts met de SDHOH, Helmondse Belangen en D66. Uiteindelijk hebben het CDA en de VVD dus vrij snel voor de rechterroute gekozen.

Feitelijk keert hierdoor de coalitie die in de vorige raadsperiode (2002-2006) aan het roer stond integraal terug, aangevuld met Helmondse Belangen. Het  zou dan ook zomaar eens kunnen dat ook de twee toenmalige wethouders Tielemans (SDHOH) en van den Heuvel (D66) wederom op het pluche plaats zullen nemen. Voor de VVD is lijsttrekker Yvonne van Mierlo de gedoodverfde kandidaat om als wethouder haar gestopte partijgenoot Houthooft op te volgen, terwijl niemand twijfelt aan de positie van wethouder en formateur Frans Stienen van het CDA. Wie de tweede CDA wethouder wordt is nog even gissen aangezien de huidige CDA wethouder Bethlehem heeft aangekondigd niet meer beschikbaar te zijn voor een nieuwe periode.

Vanuit VVD oogpunt is de keuze voor rechtse coalitiepartners wel begrijpelijk, als rechtse partij is het natuurlijk niet ideaal om met 3 linkse partijen een coalitie te vormen. Of het voor het CDA ook zo goed zal uitpakken is nog maar de vraag. Het CDA zal zich waarschijnlijk niet geheel prettig voelen aangezien het de natuurlijke middenpositie niet kan bekleden, het zit als meest ‘linkse’ partij in een college met partijen die niet bepaald bekend staan om hun linkse beleidsvisie. Dat zou wel eens wennen kunnen worden voor het CDA, zeker gezien de zwaarte van de komende raadsperiode. Er zal namelijk – meer dan ooit – bezuinigd moeten worden, wat zeker pijn zal doen bij de Helmonders. Het is dan ook te verwachten dat deze bezuinigingen bij de linkse oppositie in de gemeenteraad op weinig sympathie zal kunnen rekenen. In dit licht had ik me kunnen voorstellen dat het CDA toch een linkse partij in het college zou hebben opgenomen.

Of dit college goed is voor de stad vraag ik me als redelijk linkse Helmonder af. We zullen het de komende jaren gaan zien. Een ding is zeker, het zullen moeilijke maar tevens uitdagende jaren worden.

Stijn Smeulders