25 april 2013

mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

Afgelopen vrijdag is de afdelingsvoorzitter van de PvdA-afdeling Helmond geïnterviewd door een verslaggever van het “Eindhovens Dagblad”. De aanleiding was tweeledig. Ten eerste was de journalist na 22 jaar weer terug op de stadsdesk van Helmond en wilde daarom graag kennismaken, ten tweede had hij gehoord dat de PvdA een onafhankelijke kandidaatstellingscommissie had samengesteld (OMDAT de PvdA niet te boek wilde komen te staan als allochtonenpartij).

Deze “quote” zou gehaald zijn bij de fractievoorzitter. Niets is minder waar! Het instellen van een kandidaatstellingscommissie, die het bestuur en leden adviseert, is al een decennia beproefd middel om de kandidaten voor de nieuwe kieslijst te selecteren.

Aangezien de afdelingsvoorzitter het belangrijk vindt dat het werkelijke verhaal wordt verteld heeft hij ingestemd met een interview. Hierbij heeft hij niet gesproken over wat we niet willen zijn, mar juist over wat we wel willen zijn; een brede volkspartij. Een partij dus waar plaats is voor iedereen!

De PvdA Helmond herkent zich totaal niet in de tendens die in het artikel wordt weergegeven en wil afstand nemen van de indruk die gewekt wordt alsof er binnen de PvdA enkel ruimte zou zijn voor een gelimiteerd aantal mensen van allochtone afkomst. Niets is minder waar! Niet voor niets wordt afkomst gedefinieerd als “van het Haagje tot de Warande” , het gaat om het zijn van Helmonder, niet om etniciteit.

Er staan feitelijke onjuistheden in het geplaatste stuk. Het bestuur heeft nooit uitgesproken dat het met 4 allochtone raadsleden niet lukt om een afspiegeling te zijn van de bevolking. In het gesprek is het gegaan over de samen te stellen kieslijst, niet over de fractie of de nog te vormen fractie.

Wel heeft de afdelingsvoorzitter zijn waardering uitgesproken voor de fractie als geheel. Ook heeft hij benadrukt dat de huidige fractie een goede mix is van ervaring en nieuw bloed, prima werk levert en dat “de som meer is dan het geheel der delen”. Hierbij is de inbreng van ALLE fractieleden benoemd (dus ook de burgercommissieleden).

We vinden het stuitend dat het ” Eindhovens Dagblad” in de uiteindelijke vormgeving toch heeft gekozen voor het negatief formuleren van een in onze ogen positief verhaal. Immers als lokale politieke partij willen we alle Helmonders vertegenwoordigen en het proces richting lijstsamenstelling zo objectief mogelijk vormgeven.

We sluiten af met de titel van deze reactie:

“Jammer………of tendentieus?”………De conclusie is aan u.

Wij nemen in ieder geval afstand van de weergave van de artikelen hierover in het ED van de afgelopen dagen.

Jos Boetzkes, fractievoorzitter                  Thom van den Brule, afdelingsvoorzitter