9 oktober 2012

LHBT beleid: Helmond koploper zonder “eigen” budget?

In de raad van 2 oktober bespraken we het LHBT (lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders) beleid. In 2005 kwam er een eind aan het doelgroepenbeleid in Helmond. Doelgroepen in Helmond werden in de regel gekozen op basis van een enkel kenmerk zoals afkomst, geslacht, of seksuele voorkeur.

In eerste instantie kwam er een eind aan de huisvestingssubsidies, maar u begrijpt net als ik dat huisvesting voor verenigingen essentieel is. Tegelijkertijd werd het moeilijker om aan subsidie te komen door strengere voorwaarden. Mijn partij is hier altijd tegen geweest omdat wij geloven dat we groepen kansen moeten geven zich te emanciperen.

Een van de, ik denk zelf, negatieve gevolgen van het afschaffen van het doelgroepen beleid, was dat dit direct twee groepen trof, namelijk vrouwenorganisaties en de homobelangenorganisatie. Daarvan bespreken we er hier nu een.

Laat ik me hier focussen op homo-emancipatie: We zijn nu iets meer dan 6 jaar verder en nu wil de gemeente Helmond “koploper” zijn op het LHBT beleid? Natuurlijk ondersteund de PvdA dit, maar we hebben de indruk dat we ineens “koploper” willen zijn omdat er vanuit het rijk geld beschikbaar is gemaakt.

Wat hebben we de afgelopen jaren gedaan om de acceptatie van deze doelgroep te versterken? Waarom hebben we niet eerder het initiatief genomen om koploper te zijn op dit gebied? De subsidie, 20.000 euro per jaar voor drie jaar, is niet veel. We hebben als doelstelling om 91% van de Helmonders LHBT’s te accepteren en te respecteren. Wat doen we als dit niet lukt met het huidig budget. Laat ik het anders stellen. Is het budget van 20.000 euro toereikend om dit doel te bereiken of is het verstandig om hier extra middelen voor uit te trekken?

Wethouder de Leeuw is het met de PvdA eens dat een intensivering van het LHBT beleid extra middelen vraagt en dat dit miste in de motie van de fractie SHOH-D66-HB. Wij hebben SDOH-D66-HB dan ook geadviseerd hiermee terug te komen bij de begroting om te zoeken naar een dekking.

Wordt vervolgd.

Namens PvdA Helmond