28 januari 2014

Paspoort niet verlopen?

U leest de weblog van Helmond en bent dus hoogstwaarschijnlijk nog niet op vakantie. Of bent u al geweest?

Maar als u nog moet gaan, is uw paspoort niet verlopen?

Bij de Stadswinkel kunt u sinds 1 januari van dit jaar alleen nog op afspraak terecht.

In het begin gaf dat veel moeilijkheden bij inwoners die wilden langskomen voor een uittreksel uit het bevolkingsregister, een rijbewijs, een paspoort enz…

De aanloopproblemen zouden over moeten zijn maar wat zijn de ervaringen van de Helmondse inwoners nu?

Wij, leden van de PvdA-fractie krijgen toch nog wel met enige regelmaat te horen dat mensen bijna letterlijk hun neus hebben gestoten aan de deur bij de Stadswinkel. Behalve het voor niks naar de Stadswinkel komen omdat je geen afspraak hebt gemaakt horen we klachten over de moeite die worden ervaren met het maken van een (digitale) afspraak, de moeite om telefonisch een afspraak te kunnen maken en de beperkte openingsuren. De Stadswinkel is niet meer open op maandagochtend. De openingstijden op maandag zijn van 12.00 – 19.00 uur en van dinsdag tot en met vrijdag van 9.00 – 16.00 uur. Bovendien is in de vakantieperiode (11 juli tot en met 15 augustus) de maandagvond-openstelling geschrapt.

Als je een gewone baan hebt van 40 uur in de week betekend dat dus 2x (!) een deel van de dag vrij nemen om je paspoort of rijbewijs te verkrijgen.

Ondanks dat we allemaal verplicht zijn elke dag een identiteitsbewijs bij ons te dragen kan ik me zo maar voorstellen dat een enkeling van u vlak voor het vertrek aar de vakantiebestemming erachter kwam dat het paspoort was verlopen. Wij horen graag van u hoe dat is opgelost. Ook andere ervaringen met de stadswinkel, zowel de negatieve als de positieve willen we graag van u horen. Heeft u b.v. geen computer ter beschikking of kent u iemand die een afspraak niet via een computer kon maken? Heeft u ervaring met de telefonische afspraak? Heeft u het wel via een computer geprobeerd maar vond u de afspraak lastig te maken omdat het programma voor u niet duidelijk was? En wat waren de ervaringen met de wachttijd in de stadswinkel? Werd u inderdaad binnen 5 minuten geholpen? Laat het ons weten zodat we kunnen nagaan of de dienstverlening bijgesteld moet worden! De weblog van Helmond is daarvoor een mooi medium maar u kunt natuurlijk ook rechtstreeks naar mij bellen of mailen: 770129 of mirjamvanderpijl@chello.nl

En als uw paspoort en rijbewijs in orde zijn wens ik u een heel fijne vakantie! Ver weg of dicht bij huis, in elk geval met rust, zon en veel plezier!

Mirjam van der Pijl