9 mei 2013

PvdA Helmond trots op resultaten zwemvangnet

Vanwege bezuinigingen heeft het gemeentebestuur in 2006 besloten het schoolzwemmen af te schaffen. Toenmalig wethouder Jos Boetzkes beloofde in ieder geval voor de kinderen waarvan de ouders reguliere zwemlessen niet konden betalen een regeling te treffen. Uiteindelijk is er in Helmond een onder leiding van oud-wethouder Jos Boetzkes zwemvangnet gekomen. Het zwemvangnet regelt dat kinderen van ouders die het financieel niet breed hebben, voor slecht 10 euro per maand zwemles kunnen krijgen.

In de evaluatie van het zwemvangnet lezen we dat 81%(!) van de leerlingen die mee doen een zwemdiploma behalen (47 van 58 leerlingen). We zijn ook trots dat er breed gebruik gemaakt wordt van het vangnet. In 2012 hebben 103 leerlingen, verdeeld over 25 scholen, deelgenomen.

Jos Boetzkes: “Het maakt mij erg trots om te zien dat er veel gebruik wordt gemaakt van het zwemvangnet. Op deze manier halen toch heel veel kinderen, die anders niet de mogelijkheid hadden zwemles te nemen, hun zwemdiploma. Het zwemvangnet kost ons als gemeente bijna niets omdat het wordt betaald met een compensatiebedrag dat we sowieso verschuldigd zijn aan de Wissen tot aan 2018 vanwege het wegvallen van het schoolzwemmen.”
Mohammed Chahim