26 april 2022

PvdA neemt deel aan coalitievorming

De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen was voor onze Helmondse PvdA-afdeling niet iets waar we erg opgewonden over raakten. Natuurlijk waren er verrassingen; GroenLinks, VVD en Helder Helmond werden groter dan verwacht. De komst van FvD en Denk waren wel min of meer ingecalculeerd.

Voor ons was het spannendst hoeveel zetels we zelf zouden krijgen. De hoop was op een zetel winst, de vrees een zetel verlies. De uitslag, we bleven op twee zetels, was daarmee een soort opluchting. Aan het campagneteam heeft het niet gelegen. Er is keihard gewerkt in nauwe samenwerking met de toenmalige fractie en de top 10 van de lijst. Maar ook een flink aantal andere leden, veelal ook uit onze mooie evenwichtige en volle verkiezingslijst, lieten zich horen en zien. Veel media-uitingen en in de laatste weken de wijken in met een mooie rooie koffiekar waar Mohammed voor had gezorgd.

De nieuwe verhoudingen maakten de vorming van een nieuw college extra spannend. Er waren verschillende mogelijkheden maar dat er minstens 4 partijen nodig zouden zijn was duidelijk.

Op 12 april heeft informateur Frits Lintmeijer zijn advies gepubliceerd na een flink aantal gesprekken met vertegenwoordigers van alle partijen.

Best verrassend! Er wordt voorgesteld een behoorlijk links college te gaan formeren mét daarin ook onze PvdA!

Het tussentijds verslag en het eindverslag van de informateur vindt u in de bijlagen van deze e-mail.

Die gesprekken zullen snel gaan beginnen. Als het, zoals wordt verwacht, tot een collegeakkoord zal leiden gaat de PvdA ook een wethouder leveren. De naam van de kandidaat daarvoor is maar bij een zeer klein aantal mensen bekend (selectiecommissie, voorzitter bestuur en fractievoorzitter) en wordt nog stil gehouden tot de presentatie van het college zover  is.

Onze leden moeten instemming geven voor college-deelname. De fractie draagt aan de raad een wethouderskandidaat voor. De commissie die we voorafgaand aan de verkiezingen hebben ingesteld heeft een voorselectie gemaakt uit de kandidaten.

Om die instemming te verlenen gaan we een Algemene ledenvergadering uitschrijven. Het tijdstip waarop die zal plaatsvinden is dus nog onbekend!

Waar ben je naar op zoek?