Vragen PvdA en SP: Gemeente doet geen inzage in boeken zorgbedrijf

Door Annegien Wijnands op 17 januari 2023

Vandaag lezen wij in het Eindhovens Dagblad onder de kop ‘Helmond laat gewantrouwd zorgbedrijf nu toch met rust’, dat de gemeente Helmond afziet van het doen van inzage in de financiën van Stichting Renaissance Zorg (SRZ), terwijl het gerechtshof geoordeeld heeft dat de gemeente die inzage mag eisen. In 2019 vroeg de gemeente om deze inzage, vanwege (veel) hogere inkomsten dan uitgaven bij het zorgbedrijf. Als reden om af te zien van de inzage geeft de gemeente ‘er zijn inmiddels geen cliënten meer via de gemeente in zorg bij SRZ’. Gevolgd door ‘het doel van de gemeente was om adequate zorg aan haar cliënten te realiseren en geen contracten met zorgaanbieders te onderhouden waarbij twijfels waren over de rechtmatige inzet. Dat doel is bereikt’.

De PvdA-fractie was tevreden met de toezegging van het vorige college dat er strakker toegezien zou worden op zorgaanbieders om zorgfraude te voorkomen én dat er in geval van zorgfraude altijd aangifte zou worden gedaan. We stelden hierover destijds vragen (9 maart 2020 ‘aanpak malifide zorgaanbieders) na onderzoek van Follow the Money en Pointer, dat liet zien dat er woekerwinsten werden gemaakt door sommige zorgaanbieders. Enkele daarvan waren gecontracteerd door de Gemeente Helmond. Het antwoord van het college op onze vraag  ‘Is uw college het met ons eens dat handhaving bij misstanden geboden is en dat in het geval van fraude altijd aangifte wordt gedaan?’, werd onomwonden beantwoord met “Ja”.

De berichtgeving rondom SRZ in het Eindhovens Dagblad deed onze wenkbrauwen fronsen. We hebben hierover een aantal vragen aan het college gesteld.

2022017 Vragen PvdA Helmond en SP Helmond ‘gemeente doet geen inzage in boeken van zorgbedrijf’

Annegien Wijnands

Ik ben Annegien Wijnands en woon al 20 jaar in Helmond, waarvan nu drie jaar in Helmond-West. Ik studeerde arbeid- en organisatiesociologie en deed veel ervaring op binnen de volgende functies: personeelswerk, coach, wethouder / statenlid, werk voor de overheid: sociaal domein / veiligheid, opdrachten als zzp’er. Ik woon met plezier in onze levendige wijk, met

Meer over Annegien Wijnands